Tuesday, July 27, 2010

A nyaralás

Miután Isztanbulban elintéztük az elintézendőket, Fatma barátnőmmel (aki nálunk lakott egykor) elindultunk a nagybátyjának a nyaralójába, amelyet csak „Tekirdag” néven emlegettek, de mint kiderült, innen Tekirdag még kb. 30 km. Ez egy úgynevezett „Tatil köyü”, nyaralófalu. Kertes, 3 szintes villák sorakoznak egy nagy, bekerített lakópart-szerűségben, és az út végén, olyan 100 méterre a hely saját, lekerített tengerpartja:



Vannak napernyők, műanyag nyugágyak, és egy zuhanyzó. Amiből tengervíz folyik, sok értelme tehát nincs. De van! A villák szabályos utcákba rendeződnek, sok növénnyel, fák, virágok, és folyamatosan szólnak a kabócák. A „mi” villánknak még csak az alsó szintje készült el. Egy nappali-konyha, fürdőszoba, és egy félszoba méretű háló. Fatma nővére és én a nappaliban alszunk, Fatma és a nővére lánya meg a hálóban. Én reggel elég korán kelek, 7 és 8 között, és dolgozom olyan 11-ig, amikor a többiek is felkelnek. Ez okoz kisebb véleménykülönbségeket, pl. tegnap este fél 1-kor kifejtettem, h. menjenek inkább nélkülem az itteni szabadtéri teázóba, mert én mindjárt elalszom.
Főzök magyar kajákat, az ebéd készítése az enyém többnyire, fejtettbab-leves, 73-as leves mindenkinek ízlett elhamdulillah. Amúgy a zöldség-gyümölcs viccesen olcsó. 1 líráért (kb. 130 HUF) adnak 3 kiló paradicsomot a közeli falu piacán. (A falu nevét nem tudom megjegyezni, úgy kezdődik, h. Marmara-, ami nem meglepő, lévén, h. a Márvány-tengernél vagyunk.) Szintén egy líra két nagy csomag rukola. Az egyiket szépen magam elé tettem, és mondtam, h. ezzel nem kell nekik foglalkozni, nyugodtan tegyék csak a dolgukat :-). Pár perc múlva kérdezték is, h. hová lett a rukola, mondtam, nem érdekes, nem kell vele foglalkozni :-).
Pár apróság, amit érdemes tudni a nyaralásról:
- Ami nélkül SEMMIKÉPPEN nem lehet kibírni tíz napig: (a) salátástálkák. Mikor javasoltam, h. hanyagoljuk, vagy szedjük a salátát csészékbe, úgy néztek rám, mintha azt mondtam volna, h. minek a vécé, ha van mosogató… (b) reszelő. Ezzel 100% egyetértek, töksalátát akarok csinálni insallah. (c) szűrő. A zöldségek megmosásához elengedhetetlen.
- Ha a tejszínt és a joghurtot összekevered, NEM olyasmi lesz belőle, mint a tejföl. Valami RETTENETES dolog lesz belőle, de bátran tegyétek bele a levesbe, mert (i) nem lesz rossz, (ii) rajtatok kívül ÚGYSEM tudja senki, milyennek kellene lennie igazából annak a levesnek. Ízleni fog.
- Minden várakozásom ellenére a quinoah mindenkinek ízlett.
- Amikor éppen a mellig érő vízben cseverésztünk, kifogtam belőle egy fuldokló katicabogarat. Miközben a kezemen szárítkozott, el is énekeltem neki a katalinka, szállj elt. Majd lefordítottam a szöveget vendéglátóimnak. Átütő sikert aratott (vendéglátóim kurdok). Énekeljem el megint. Oké. Van másik is, mondtam, és jött is a gólya-gólya-gilice. Természetesen fordítással együtt. Ez még jobban tetszett. Le kell nekik írnom, meg akarják tanulni a szöveget, és majd együtt énekeljük :-). Már alig várom, de tényleg. Addig is néha megkérnek, h. a leylek dalocskát (=gólya) énekelném már el nekik… az első sort már egész jól tudják.

No comments: